I skrivande stund är så jäkla besviken. Besviken och ledsen. Det är inte såhär det ska bli, det är inte så jag tänkte. Jag försöker hela tiden försöka uppnå mina mål, men nu känner jag att det har nått en gräns. 
Egentligen är detta kanske för privat att skriva med tanke på att jag inte vet vilka som läser. Men det är också ett sätt att berätta min historia och mitt liv så att du kanske förstår hur upp och ner en människa kan bli. 
Jag har alltid varit en människa som är stark. Jag har alltid tagit fotbollen med en klackspark och har aldrig förstått varför mina lagkamrater varit ledsna när de missade en straff eller vi förslorade matchen. Jag har alltid legat på ett godkänt/väl gokänt i skolan utan att lägga ner alldeles förmycket tid. Kuggade jag på ett prov visste jag att det fanns omprov. Jag visste så säkert att allt kommer att fixa sig. Jag var helt säker på det. 
 
Sedan Pappa blev sjuk har jag mer eller mindre brytits sönder. Jag har sånna kontrollbehov som jag dagligen måste uppnå. Det kan vara sånna simpla saker som att jag måste städa, hålla allt rent, ingen tvätt i tvättkorgen. Jag skulle ha planerat middagen och hunnit veckohandla. För det är ju så alla människor gör, enligt facebook? Jag har ingen kontroll alls över Pappa och hur hans sjukdomsprocess är. Därför känns det som om jag ska försöka gottgöra det mer någon annat. Liksom jämna ut nivån. 
 
Jag har aldrig tänkt på vad jag har ätit. Visst, jag har varit rund och go. Men jag har trivts med det, jag har gillat mig själv och kunnat njuta mer att godiset eller pizzan istället för att tänka på vad jag inte får äta. Jag har istället gottgjort det med en promenad eller en timme på gymmet som jag sedan har mått så bra av. Nu har jag gått ner i vikt, enligt vågen 12kg. Jag har stora problem med vad jag stoppar i mig och tillåter mig själv inte att äta godis mer än en gång i veckan. Jag äter mindre och mindre, mer sällan. Jag kan aldrig njuta av pizzan för att jag får ångest både när jag äter och definitivt efteråt. Samtidigt som jag inte vill gå ner i vikt mer gör jag det. För mitt huvud styr mig så mycket. 
 
Jag valde att åka som au pair för att jag har stora problem med min engelska och såg det som en erfarenhet att bli bättre på engelska och samtidigt komma hemifrån. Nu har jag varit här i tre veckor och känner att det känns helt fel. Jag har kommit till en familj som är väldigt olik mig. Jag är så kontrollerad och jag känner bara att jag håller på att sprängas. Nu står jag framför ett ytterliggare problem. Åker jag hem, så kan jag lite bättre engelska som kanske ger mig ett godkänd. Eller så får jag stanna kvar för att med säkerhet få godkänd. Just nu känner jag att jag bara vill ta bilen direkt till flygplatsen för att sitta där och vänta till nästa flyg går. Jag klarar inte en enda minut till. 
 
Mitt i allt detta gick min och vår älskade farfar och pappa bort. En stor förebild för mig som var så älskad och omtyckt av så många. Farfar hade många tuffa dagar innan han lämnade detta jordenlivet. Detta gör att jag ska åka hem nästa vecka för att en sista gång säga hejdå till farfar. Vilket känns så jobbigt! 
 
Jag står lite här, lite där, lite upp, lite ner. Jag står överallt och ingenstans. Jag vet inte vilken jag själv är längre och mina sjuka tankar börjar ta över min kropp mer och mer. Jag gråter hela tiden och försöker förstå varför varför jag känner såhär. Denna ångest, panikångest tar död på mig! Jag måste överleva, men hur?
 
 
 

11 kommentarer

Mamma

04 Mar 2013 19:03

Min älskade, älskade dotter ❤ vifemtillsammans är vi starkare. /Mamma

Sara

04 Mar 2013 19:49

beklagar alla era motgångar:( många kramar Sara, iza och Betty <3<3<3

Emily

04 Mar 2013 19:51

Älskade vän vill bara krama om dig så hårt jag kan. Du är stark ninna , du fixar detta♥♥♥

Lina

04 Mar 2013 19:56

Lyssna verkligen på vad både kropp och själ säger dig. Du är stark på alla sätt. Beklagar det med din farfar.
Kram/Lina

Anonym

04 Mar 2013 20:26

Elina. Jag tänker ofta på dig. Läser din blogg och blir väldigt berörd av det du skriver. Vet du om att det är en styrka att kunna öppna och blotta ens "dåliga" sidor? Du är en stark och så klok tjej. Har svårt att förstå och sättta mig in i din sits, men förstår att det är jävulskt tufft. Men vet du vad. Vet du vad jag tycker. Mitt i denna kaos tycker jag att du är helt otrolig som orkar och lyckas ta tag i nya utmaningar. Alla måste vi även få lov att brista ibland. Vi orkar omöjligtvis allt. Tillsammans är vi alla starka och genom att ta lärdom av jobbiga och tuffa tider tror jag att vi kan bli starkare i framtiden samt utvecklas till ännu bättre medmänniskor. Gör det som känns rätt. Följ ditt hjärta. Kram Maja L

Dorina

04 Mar 2013 20:29

Känner igen en del saker med det du skriver. Vet inte hur jag ska skriva det så du inte ta det på fel sätt. Men gör det du tycker känns rätt! Berätta hur du känner för din pappa och gör allt du kan / vill göra tillsammans med honom så att dagen inte kommer och du ångra en massa. För det känner jag igen , jag ångra så mycket saker som inte blev sagt/gjort vilket gör att jag bli ledsen ibland. Finns här om du vill prata vet vad du går igenom fast ändå inte! Ni kommer ha många lyckliga år tillsammans!:) stor kram på dig!<3

Jessica

04 Mar 2013 23:55

Gör det som känns rätt i hjärtat Elina!! Behöver du komma hem till dina kära gör det! Engelskan finns där sen när du är redo.
Man ska aldrig sätta större press på sig själv än man kan begära av någon annan..
STOR KRAM! Tänker på dig! <3<3

Michelle

05 Mar 2013 20:07

Blev så rörd att jag började gråta. Du är otroligt stark Elina, du har alltid varit en glädjesprutare och jag beklagar verkligen allt som hänt dig. Men tänk på att i slutet av tunneln finns det alltid ljus, du kommer att hitta ro en dag. Det finns så många som känner med dig även om vi inte alls kan förstå hur jobbigt det är så är vi med dig. Kämpa vidare, du är STARK! <3 Kram / M

Josefine Hassesson

06 Mar 2013 11:27

STOR bamsekram Elina!! <3 tänker på dig!

Carolin Rubin

06 Mar 2013 22:36

Älskade lilla vän! Tänker på dig jätte ofta och läser varje inlägg i din blogg. Du är en stark människa Elina och hur jobbigt det än känns så blir man stark av motgångar! Förstår att du har det obeskrivligt jobbigt just nu men det är starkt och bra gjort dig att vara så öppen som du är och kunna prata om det. Lyssna på din kropp och va rädd om dig! Massa kärlek och styrkekramar till dig ❤

Ingrid

07 Mar 2013 11:56

Gud vad jag känner med dej!Nog bara blivet för mycket för dej med pappas sjukdom och att du inte trivs där du är och med människorna.
Vet själv hur det är när man inte kan styra över sin kropp.
Det är ett rent helvete!
Sen att din farfar gick bort också blev nog droppen som utlöste allt.
Känn efer nu när du är hemma vilket du vill. Du är ju så ung och klok och har hela framtiden för dej så allt ordnar sj nog till slut,fast det inte känns så just nu!!!!!!
Många kramar Ingrid

Kommentera

Publiceras ej