VI går nu mot sluttampen och imorgon kommer mamma hem.  Jag har varit med Pappa varje dag utom en, då jag var hemma från skolan efter kl 18 och ville träffa en kompis som åker till Asien och ska tillbringa fyra månader där. Annars har jag lagat mat, kört Pappa för att panta, pratat, försökt förstå och försökt göra mig förstådd, kört långt upp på ryssberget för att mata vildsvinen, åkt till Kristianstad och ätit för att fördriva tid. Skämts och stressat livet ur mig på badhuset samt torkat en jäkla massa spyor.

Det var i onsdags. Jag kom hem till Pappa och kände en outhärdlig lukt av kräk. Jag frågade om han mår dåligt då han tog sig på magen. Jag såg på golvet att där låg kräk, som var halvt upptorkad och trampad i. Det var stänkt på tv-bänken, väggen och mattan. Jag började städa upp den första pölen. Medan jag torkar fortsätter Pappa att kräka. Då mitt på mattan. Jag tar då mattan och slänger ut på gräsmattan för att fortsätta torka upp det som ligger på golvet. Då kommer Pappa in med mattan och tycker att vi ska lägga den på samma plats den låg. Jag förklarade att jag ska ta med mig mattan hem till mig och tvätta den där. Pappa fortsätter att kräka i handfaten och en gång till på golvet. Jag städade livet ur mig och allt jag tog fram för att städa med plockade han undan samt lägga tillbaka diskborsten som det var kräk på. Den skulle han diska disken med.

När all städning var okej var klockan över nio på kvällen. Jag var så ledsen när jag körde därifrån. Jag körde till en avfallsstation där det egentligen bara slängs tidningar och glas. Jag stannade till så fint och dumpade mattan i hopp om att någon annan tar hand om den.

Igår valde jag att åka till skolan även om mitt huvud behövts lyftas med lyftkran så tungt det är. Under förmiddagen brände tårarna bakom mina ögon. Mitt i detta fick jag en komplettering på min tenta. Den är egentligen så liten men just nu känns den såhääär stor. Jag satt ner med läraren då vi diskuterade tentan, rättsom säger hon ”Jag ser att du är ledsen, är det något mer utanför tentan?” Då brister det för mig. Vi satt en lång stund och pratade. Hon lyssnade på mig.

När jag gick ifrån skolan hade jag tre långa jobbdagar framför mig, alltså nu i helgen. Jag ringde till chefen, som både är chef över mitt jobb och för Pappa. Jag förklarade som det var och ville att hon hittade en vikarie för mina pass då jag sa att jag verkligen inte orkar mer & att avlastningstimmarna var under all kritik! Jag fick ett sms en kort stund efter ”Dina pass är fixade. Ta väl hand om dig” TACK!!

Mamma är hemifrån i 7 dagar. Under de dagarna har Pappa vaken tid 16h om dagen x 7 dagar=112h. Av dessa timmarna finns det avlastning i hemmet 20h. Samt att Pappas syster varit hos honom ungefär 10 ideella timmar. Om man räknar bort dessa timmar så blir det 82h kvar, utan avlastning. Är det rimligt när man inte klarar av att bo själv? Jag vet att biståndshandläggare och chefer sagt att de inte kräver något av oss. Men, genom att ge honom så lite ledsagning och oss så lite avlastning är det precis vad dom gör. De kräver resterande tid av oss! Den har jag kämpat om ska jag säga. Jag har nästan tagit slut på mig själv och försöker hålla mig uppe från det svarta hålet jag bara ser framför mig. Jag har kämpat och det har jag gjort mer eller mindre ENSAM..

8 kommentarer

Annika

29 Nov 2013 09:38

Hej!
Kom in på din blogg via en vän på FB, jag kan bara säga som så här: Jag har själv varit i din sits, även om jag är äldre än dig och min pappa var äldre(runt 60) när han fick den hemska diagnosen demens. I min pappas fall var det en blanddemens av alzheimertyp och kärldemens, vet inte om den dubbla diagnosen skyndade på sjukdomsförloppet??
Har bara läst några blogginlägg men maktlösheten är densamma och framförallt folks okunskap blev jag totalt galen på, noll förståelse och kunskap. Skriv! det hjälpte mig, även om jag inte skrev så mycket i min blogg, det står mer i min privata bok...... Men det hjälper människor som sitter i samma sits som ni. Mina tankar är hos er, och så ung, stackars er. Hoppas ni får hjälp och stöttning det behövs. Hör gärna av dig om du behöver prata..... Annika heter jag bor utanför Ystad, men är från Sölvesborg från början.
Fortsätt kämpa! Tänker på ER.
Annika

Anonym

29 Nov 2013 12:12

♥♥♥

Maja lundin

29 Nov 2013 12:38

Fina Elina, som du berör mig med dina ord. Kan inte föreställa mig vad ni dagligen genomgår men vill ändå lyfta vilken kämpe du är, ni är. Helt otroligt. Jag förstår att det är fruktansvärt och tufft och jag är oerhört ledsen för att denna sjukdom drabbat dig och din familj. Försök finn något som kan få dig på bättre tankar samt orka ytterligare lite till. Förhoppningsvis får ni snart den hjälp ni behöver. Jag håller alla mina tummar. Finns här om du behöver någon att prata med. Styrkekram, Maja.

Frida

29 Nov 2013 22:18

Hej Elina! Din blogg är som en stor ventil för mig, det jag än lyckats tränga undan tar du fram på ett liknande sätt men i en helt annan situation. Min pappa har en blanddemens, påverkar hela vår existens....man älskar, avskyr, glädjs och fylls med stor sorg men framförallt saknad. Känner att du gör rätt i att skriva av dig och öka människors förståelse och kunskap! Tack för att jag fick ta del av ditt liv/Frida

Anonym

30 Nov 2013 22:39

Hej Elina,

Jag kom av en slump in på din blogg och jag vet inte vem du är. Jag känner verkligen för dig och din familj. Jag vill bara att du ska veta att du inte är ensam i din sorg över din pappa, och att det finns många familjer som har sina utmaningar, även om det inte alltid syns på utsidan. Jag är 26 år, har en mamma som varit i djup depression sedan 3 år tillbaka och min pappa är alkholist. Mina föräldrar "försvinner" också allt eftersom tiden går...Mina problem är inte som dina, men dom gör endå ont. Du är inte ensam. Kram till dig

Günter

01 Dec 2013 09:54

Hej Elina,

Jag hoppas att hela familjen får den hjälp som ni behöver. Det måste vara otroligt jobbigt att inte kunna göra det där "underverket" som förändrar situationen. Hoppas att Christina har laddat batterierna ordentligt på sin semester även om hennes tankar naturligtvis har gått till er därhemma. Glöm för allt i världen inte bort att för att ni skall kunna hjälpa Jan så måste ni också orka att fungera själva. Det blir inte bättre av att någon går in i väggen. Ta hand om er, kram!

Din bänkkompis

01 Dec 2013 22:41

Hej hjärtat.

Du kan mitt nummer och du vet att du kan ringa 23-6½..hihih..
jag kan lyssna, ge råd, skälla lite på dig och säkert bjuda på ett skratt eller två.

det är en del av dina resa att kunna säga HJÄLP när påsen är för full. man klarar inte allt själv. men du fixar mycket..

Kram på dig så får jag skälla lite på dig i morgon. *blink*
sov gott

Annika

04 Dec 2013 14:43

Hejsan
Vad befriande att få läsa din blogg.
Men samtidigt så otroligt sorgligt.
Jag tror ingen som inte är i samma situation kan förstå vilken sorg det är. Det är precis som att förlora den man älskar.
Jag har min mamma som fick dignosen Alzheimer i januari, efter en förvirrad resa under ett års tid.
Min mamma bor ensam och har hemtjänst 3 ggr /dag, och jag åker dit varje kväll efter jobbet.
Jag har bedrivit en otroligt utröttande kamp mot/med kommunen, som agerat alldeles för lite och framför allt oengagerat.
Som ensam enhörig, med egen familj på 3 barn och heltidsjobb, är det så stressande att inte kunna få hjälp.
Vi lider ju alla i det är, men mest lider nog min mamma som sitter ensam hela dagarna.
Hennes sjukdom har eskalerat och jag har för dagbok, spart telefon listor, samt hemtjänst noteringar för att kunna visa vår biståndshandläggare. Och hitills har det mest handlar om att "släcka bränder" istället för att komma med en lösning som är för mammas bästa.
Man undrar hur politiker tänker när varken pengar el resurser ges till våra gamla och sjuka.
De kommer själva sitta där en dag.
Stor eloge till dig som kämpar tillsammans med din fantastika familj och stort tack för din blogg.
Den ger ialla fall mig styrka.
Lycka till i framtiden

Kommentera

Publiceras ej