I förra veckan vad jag och mamma på nätverksmötet. På mötet deltog även enhetschef, kurator, biståndshandläggare och två personal som är anställda i kommunen och blivande handledare till Pappa. Vi la upp ett schema och diskuterade hur olika förslag på sysselsättning. På mötet kände jag mig som en riktig pessimist. Jag var väldigt skeptisk på att Pappa skulle åka till arbete och stanna där, utan att gå hem mitt i dagen.

Jag skrev ut på Facebook för ett tag sedan där jag sökte en man, som skulle kunna bli handledare för Pappa. Vi har fått tag i en man, som är villig att hjälpa oss. Vi kommer till mötet och får förklarat för oss, så länge mannen ska vara handledare till Pappa kan kommunen inte anställa honom pga att han inte har någon utbildning. Men, blir han ledsagare till Pappa så är det vi som bestämmer vem som ska anställas.

Handledarna tillsammans med enhetschef hade ett förslag att vara på en gård, där det är kaniner, ponnys, höns, hundar och getter. Pappa ska mocka, mata och sköta om djuren. Samtidigt behöver gården lite uppfräschning såsom bygga skjul, gräva ner kablar osv. På jobbet ska Pappa vara, varje tisdag, onsdag och torsdag. Måndag och fredag har Pappa ledsagning. Vi fick god hjälp av Pappas tidigare bas som kom med jobbakläder och visade Pappa det nya arbetet han ska vara på.

Det blev tisdag och första jobbedagen var kommen. Pappa stod redo kl 8.30 utanför för att vänta på taxin, även att det i almanackan står 9.00. Första dagen hade gått bra. Redan på tisdagskvällen, närmre bestämt 19.00 kokte Pappa kaffe, som sedan hälldes i termos. Han gjorde äggamackor och packade ner två burkar coca cola samt 2 paket brago i sin jobbeväska innan den ställdes i hallen redo för nästa dag.

På ondagen fick mamma ett sms från Pappas bas, som har hälsat på honom på jobbet att skjulet som skulle byggas nästan var färdig. Enhetschefen ringde också, Pappa hade visat något häst och gått fram och gjort en mittbena på hästens lugg. Och vi som visste att Pappa var rädd för hästar. Men, en personlighetsförändring kan även ha något positivt med sig.

1 kommentarer

Björn och liljana

27 Oct 2013 15:03

Läser och ser att det även finns positiva och bra saker. Jätte kul.
Kram Björn o Liljana

Kommentera

Publiceras ej