Ungefär för ett halvår sedan var det en som skrev till mig på facebook. Mitt i natten kunde hon inte sova och tänkte på oss. Hon hade använt sig av internet för att söka runt bland olika boende och då kommit till Fogdaröd.  Jag läste på deras hemsida och informerade biståndshandläggaren om att det var ett alternativ för oss och Pappa.  Hon tog reda på mer information och vi bestämde oss sedan för att söka en plats på boendet. Vi fick ansökan beviljad. Jag hade då ingen kunskap om verksamheten och frågorna vandrade runt oss. Hur fungerar verksamheten? Vilka jobbar där? Hur ser det ut? Vilka andra bor där? Hur kommer det att fungera kring Pappa? Det är fruktansvärt att bara lämna över en person som man har haft ansvar för och kämpat kring. Plötsligt är det andra som ska lära känna och förstå Pappa. Det är andra personer som dagligen ska träffa honom.

 Jag har sedan första intrycket känns mig oerhört trygg med verksamheten och framförallt personalen.  Jag har erfarenhet av att jobba inom daglig verksamhet, korttidsboende och personlig assistans. Ändå har jag aldrig varit med om en verksamhet som har så många resurser. Fyrklövern har köpt hem saker som Pappa älskar exempelvis Coca Cola och rödbetssallad. Min erfarenhet är att det som skall tas hänsyn till är endast om det finns någon allergi, alltså inte om man bara är sugen på något. Är Pappa sugen på något så får han ta det som finns hemma. Vilken frihet för Pappa. Boendet är ett mysigt boende med en trygg atmosfär.

Vi har blivit oerhört bra bemötta av personalen på boendet. Jag har ringt, mamma har ringt, Pappas bror, syster och ledsagare har ringt. Vi har alla blivit bemötta med trygghet och otroligt professionellt. Personalen har tydligt sagt att det är okej för mig att ringa om jag har någon fråga eller undrar vad Pappa gör. Än vilken tid på dygnet det är.

När vi var och möblerade Pappas lägenhet pratade jag med en tjej och lämnade över alla saker vi hade med oss som tillhör Pappa. Hon visade stor förståelse om hur det är att vara anhörig och hur jobbigt det faktiskt är. Hon pratade och visade oss hur verksamheten fungerar. Vilket är en stor trygghet. Hon visade mig vilken stor kunskap och spetskompetens som finns kring personalen. Alla är verkligen proffs. Det lyste runt omkring henne. Hon har en stor kunskap. Förståelse. Och kompetens. Men det allra finaste som var att se, det var hennes engagemang och personlighet. Det lyste så självklart hur hon älskar sitt jobb och att hon alltid gör sitt bästa. Men det är jag övertygad om att alla av personalen gör. Alltid. Alltid.

Jag skrev en tenta under julen om hur det är att vara anhörig och vilka stödinsatser man är berättigad som sjuk. Jag måste alltid referera min text och skriva utifrån forskning. När jag lämnade in tentan ville jag bara skriva bullshit stort och bredd över hela framsidan. Enligt mig skriv jag om ett drömscenario. Plötsligt har jag varit med om det. Pappa har kommit till ett boende som man kan kalla drömscenario. Jag och min familj är evigt tacksamma för att vi har kommit till Fogdaröd och fyrklövern.

6 kommentarer

Hanna

25 Jan 2014 18:29

Hej Elina! Hittade till din blogg från Facebook (och är också med i anhörig-gruppen på Facebook), har suttit och läst nästan alla dina inlägg. Tack för att du delar med dig av er resa och allt som ni går igenom. Blir varm i hjärtat av att läsa om att det känns så bra med din pappas boende. Ni e så värda detta <3 Det är ju så viktigt, när man ska "lämna över" allt kring sin förälder som man själv haft hand om, till någon helt utomstående. Min mamma bor på ett boende utanför Båstad och vi kände också den rätta magkänslan när mamma flyttade dit. Och det är något man är så himla tacksam för! Man hör så ofta mardröms-historier (bara från FB-gruppen har man ju fått höra en hel del), så det är så underbart när det finns såna här ställen också som kan visa på bra exempel. Allt går ju upp och ner, men känner man sig trygg med personalen så hjälper det mycket när allt annat stormar. Stor varm kram till dig och din familj //Hanna Karlsson

En främling

25 Jan 2014 18:40

Hummar med för fullt på allt du berättar Elina. Låter så himla bra, verkligen trygghet för er anhöriga. Förstår det betyder precis allt för er att veta att Jan är i så goda händer! Önskar jag kunde skriva detsamma om vår förälders boende men det kan jag tyvärr inte.. Kramar till dig och familjen

Camilla

25 Jan 2014 19:09

Så glad för er skull att ni hittat drömboendet! Kramar!

Jessica W

25 Jan 2014 19:18

Jag blir så glad av att läsa det du skriver. Lite ljusning i allt det mörka.
Stor kram till er alla! ❤️

Ingrid Johansson

26 Jan 2014 09:27

Blir så glad för Er skull att det verkar som om din pappa kommit till ett bra boende.
Det är ni verkligen värda alla runtom honom och inte minst han själv.
Hur mycket man än älskar en person så i det läget ni var i nu behövdes proffesionell hjälp.
Många kramar Ingrid
Ni kämpade länge hemma!

Tina

26 Jan 2014 13:08

Skönt att höra att det känns bra med det nya boendet. Kram Tina

Kommentera

Publiceras ej