Tiden på Piva börjar lida mot sitt slut. Pappa har nu varit där sedan 3 Juni, drygt fyra månader. Det har varit fyra månader utan att Pappa har vistas utomhus. Han är mycket rastlös, orolig och humöret sviktar från och till. Emellanåt väldigt arg, ibland sover han. Han tillbringar drygt 24h om dygnet i sin lägenhet. Egentligen kan jag kalla det cell. Fyra personal går in och lämnar matbrickan så pappa kan äta. Pappa äter ensam och därefter hämtar personalen disken. Han ligger mycket i sin säng. Vandrar desto mer. Fram och tillbaka. 
 
Pappa har under sitt liv haft en bra årsinkomst. Liksom en trogen medborgare för Sverige. En människa som lever för renlevnad och sin omgivningen. Prioriterat sin familj högst. Därefter tagit hand om sig själv oerhört bra. Han har tränat och tagit hand om sin kropp. Min pappa har mått fantastiskt bra. Han har varit en så lycklig person. 
 
Nu, där vi och pappa just nu är i sitt mående är inte bra. Pappa mår inte bra. Framförallt inte i sin sjukdom. Han mår inte bra efter tiden på piva. Pappa har stora blåsor på fötterna, liksom vattenblåa som en femkrona. Tånaglarna är långa, gula och tjocka. Hans hälar är stora med fruktansvärda förhårdnader. Nu har det till och med lossnat lite av sig själv. Fotvårdaren berättade för personalen på piva att det var viktigt för pappa att hans fötter blev behandlade med kräm. Vi såg sedan blåsorna och enligt dem fanns det ingen vetskap kring pappa förhårdnader eller blåsor. Där kan man alltså dra en slutsats att inga fötter blivit behandlade. Man kan enkelt lista ut att pappas fötter redan inte mår så bra eftersom han dygnet runt har strumpor och skor. De få gånger personalen har duschat pappa måste dem har slarvat med att skölja av honom all duschkräm. Pappa har stora eksem kring armhålan, mot armen och skulderna. Även ljumskarna. Liksom ingen vetskap om detta heller. Jag mår dåligt liksom får ont av att se detta. Hur känns det då att ha det? Och hur känns det att ha det men inte ha förmåga att förmedla det? 
 
Den 28 September tar Årsta gård emot Pappa. Han ska flytta till Stockholm och numera bo drygt 60 mil ifrån oss. 
 
Min största önskan just nu är att möta pappa i ett friskt ögonblick. Då jag kan ta ifrån honom all smärta och saknad. All sjukdom och den gräsliga omsorg. Eller, egentligen är min allra största önskan att pappa får en vårdare som klipper hans naglar, kammar han hår, borstar hans tänder, som lägger som hand på hans axel, som ger en smekning på kinden eller armen, som kan klia honom på ryggen eller bara sitta jämte honom i sängen. En som ger pappa värme och trygghet. En vårdare med den viktigaste utbildning som någon någonsin kommer att få - sunt förnuft. 

8 kommentarer

christelchansson.blogg.se

12 Sep 2015 23:10

brittisn.blogg.se

13 Sep 2015 08:21

Blir så ledsen när jag hör hur de missköter våra anhöriga ❤️

En främling

13 Sep 2015 20:18

Tänker på er Elina!

Hustru/Mamma

14 Sep 2015 22:51

Åhh Ninna Hjärtat. Precis såhär är det. Vad mer kan jag säga?!
Jag grät när jag såg min älskade mans fötter. Kan heller inte förstå hur personalen kan missa dessa irreterande och fula eksem. Hur ont gör det för Jan? Ingen vet. För han kan verkligen inte tala om Var eller Hur ont såren/eksemen gör på honom. Sunt förnuft? Finns det kvar i vårt samhälle? Ärligt talat. Jag vet inte. Tror inte det :(
Vill inte klandra på personalen de gör så gott de kan efter landstingets ekonomi. Men människan? Den som behöver stöd och omsorg?
Om jag som hustru inte hade funnits?
Jag orkar oftast kämpa. Men inte alltid. Då finns våra ungdomar som på var sina vis stöttar och talar om hur/vad vi kan göra/lösa....
Tänk om. Tänk om.... ❤

Åsa Bengtsdon

17 Sep 2015 18:49

Fruktansvärd läsning..jobbar själv i vården och kan inte förstå hur personal får vara kvar på sin arbetsplats när de behandlar människor på detta sättet...blir såå upprörd. Vården väljer man för att man vill ge de som behöver det en god omvårdnad. Hoppas verkligen att de tar bättre hand om Jan i stockholm. 💝/ Åsa

Anonym

19 Sep 2015 06:50

Hoppas verkligen det blir bra för din pappa i Stockholm!
Det blir långt från Er men han får säkert mer omvårdnad där!!!
Det hoppas man verkligen iallafall annars tappar man all tro på sjukvården!
Kram Ingrid

Anonym

05 Oct 2015 12:11

Du är en klok ung tjej , som förstår det viktiga i vården av din pappa!! Tala om för den nya personalen att du varit missnöjd med hur den personliga hygienen har skötts!! Kämpa på , det du gör nu för din pappa kommer du att ha med dig hela livet❤️

Christina

22 May 2016 11:39

Hittade till din blogg för något år sedan då jag sökte information via nätet om demenssjukdomar, både utifrån att jag är anhörig men också har yrkeserfarenhet från vården.
När jag nu efter ett långt uppehåll åter gick in och läste igen blir jag mållös inför vad din pappa och hela familjen har behövt gå igenom i och med att Fogdaröd abdikerat från sitt åtagande att ta hand om din pappa när det krisat.
Fruktansvärt av ett boende att göra så när de utger sig för att ha en spetskompetens att vårda personer med denna diagnos. Och sedan, när medicineringen ställts om, svänger de och menar att han skulle få komma tillbaka. Så oetiskt agerande av dem.
Men förtroendet är då ,av fullt förståeliga skäl, förbrukat.
Hoppas av hela mitt hjärta att din pappa får god omvårdnad och gott bemötande där han bor nu.
Hur de underlåtit att hjälpa honom med omvårdnaden då han var inlagd på psyk är så vitt jag kan se mer än digert underlag för en anmälan om missförhållanden till IVO. Men det hjälper ju inte din pappa nu.
Känner inte dig men vill säga att jag uppskattar att du orkar dela med dig av din och din familjs situation här och genom föreläsningar. Är övertygad om att det har/kommer att ha inverkan i både större och mindre sammanhang för demensvården.
Kan bara ana alla de känslor ni går igenom.
All medkänsla till er.
Christina

Kommentera

Publiceras ej