Idag flyttar Pappa. Till Höör. Fogdaröd. Fyrlövern. Detta känns så grymt. Att bara överge och svika en människa så fruktansvärt som vi nu gör mot Pappa. Jag vet att Pappa i samband med flytten kommer att försämras avsevärt. Kommer han glömma mig och resten av sin familj? Kommer Pappa fortsätta att prata de få orden han redan gör? Kommer Pappa kunna gå eller sitter han i rullstol nästa gång vi ses? Överlever ens Pappa flytten pga. sin sjukdom? Det bara svider i mitt hjärta, hjärna och mage.  Fyfan säger jag bara. Det finns verkligen inte ord.. Jag är helt tom på ord. Men samtidigt full av sorg.

Men Pappa, nu kommer du få det bra. Du kommer att bo på ett boende med andra personer som också är sjuka. Några i alzheimer och några i frontallobsdemens. Några är nog sjuka i andra saker också. En sak har ni i alla fall gemensant. Alla är ni unga. Du kommer att ha en egen lägenhet med toalett. Jag och Anton har varit i din lägenhet och möblerat den så fin. Det är många röda saker. Jag tror att det är en bra färg för dig. Man tänker på kärlek. Det är många fina foton på oss. På vår och din fina familj. Den som du har skapat. Jag har också köpt mycket godis och tuggummi som finns på ditt rum. Personalen på fyrklövern har köpt coca cola, rödbetsallad och annat gott som du gillar.

Nu finns det personer kring dig varje minut, dygnet runt. Personalen orkar lyssna på dig. Dom orkar bemöta dig. Dom orkar skjutsa dig och göra roliga saker med dig. Dom finns där för dig. Alltid. Alltid. Nu är det vår tur att vila lite. Nu ska vi släppa ansvaret som vi varje dag har burit på. Nu ska vi rå om oss själva och utan att få dåligt samvete.

Pappa, vet du? Jag har bestämt mig att överleva detta. Jag ska kämpa mot min examen. Jag ska ta över och representera din plats på gymmet. Jag ska gå långa promenader och köpa många hundsticks med Estie, Milo och Jana. Jag lovar dig Pappa, att jag ska ta hand om Mamma, Anton och Albin. Vi ska ta hand om varandra. Vi fyra tillsammans kommer att få det bra. Vi har ju inget annat val. Vi kommer att fortsätta leva det liv som vi en gång hade och tillsammans försöka forma ett nytt liv utan dig. Men i våra tankar ser vi dig. Vi ser dig som en vältränad, snygg Pappa. Jag kommer alltid att minnas den gången du skulle skjutsa mig till fritidsgården och stannar utanför för att lägga värsta sliren så att alla tittar på oss och vår fula Renault att jag blir så arg och vägrar att gå ut. Liksom jag fick glatt åka hem igen. Det tyckte du var roligt. Det tyckte inte jag.

Sedan du blev sjuk Pappa, då har du lärt mig väldigt mycket. Du har visat mig hur livet plötsligt vänder. Hur snabbt det faktiskt går. Det är pga. dig vi har träffat alla fina vardagshjältar. Det är du som är grunden till denna kärlek, omtanke och tacksamhet jag plötsligt börjat se. Även att du har varit sjuk, så är det du som har lärt mig detta. Det är du som har sammansvetsat vår familj. Nu ska vi försöka vänja oss vid ett vardagsliv utan dig. Vi ska försöka tänka på oss själva. Vi ska bli glada igen. Vet du vad det bästa är Pappa? Nu ska vi hälsa på när vi vill. När du känner ro på fyrklövern och när vi känner ro hemma utan dig, då ska vi lära känna dig på nytt. Vi ska lära känna dig som den person du har blivit. Nu ska vi få en ny relation. Om inte smärtan är så stor. Det är kärleken till dig som gör att det gör så ont. Det gör så ont att jag inte vet var jag ska göra av med min sorg.

Pappa. Jag hoppas att du och jag träffas nästa gång den 28 mars. Då fyller du 53 år. 53 år. Jag hoppas att vi ska komma och fira dig med paketer och sång. Jag ska baka en god tårta som jag ska bjuda dig på. Jag ska titta på dig. Jag ska krama dig. Jag ska pussa dig. Jag ska berätta för dig hur stolt jag är över dig och hur oerhört mycket jag älskar dig!

 

 

65 kommentarer

Sara m

20 Jan 2014 12:25

Älskade Elina, älskade familjen ♡♡♡

En främling

20 Jan 2014 12:50

Elina..jag känner så med er. Vet precis hur det känns. Åter igen dina ord kunde varit mina. Tänker på er massor! Kramar om er i mina tankar

Malin

20 Jan 2014 14:18

Tänker på er! Styrkekramar ❤️

Josse & Jimmy

20 Jan 2014 14:32

Vi tänker på er idag <3 Massa styrkekramar!

pia o peter

20 Jan 2014 14:49

i dag går bara tankarna till er sänder massa styrkekramar till er kram pia o peter.

Ann-Kristin

20 Jan 2014 15:31

Har tänkt på er hela dagen. Jag lider verkligen med er och hela mitt hjärta gråter. Ni ska INTE känna någon skuld för ni om några har verkligen gjort ALLT ni kunnat plus lite till och ni är väl värda att få denna avlastning och börja tänka på er själva<3

Dennis Junge

20 Jan 2014 15:39

Så otroligt starkt o så bra du skriver de berör verkligen

Annica Krook

20 Jan 2014 16:29

Kram till er alla ❤️

Annica Krook

20 Jan 2014 16:30

Kram till er alla ❤️

Håkan Jönsson

20 Jan 2014 16:45

Tänker på er !!

Annelie o Jörgen

20 Jan 2014 17:01

Varma styrketränar till er alla. Tänker på er<3

Magda

20 Jan 2014 17:17

Tänker på er! Ni är inte ensamma om era tankar och känslor. Förstår precis vad du menar! Kram

Jessica saukko

20 Jan 2014 17:20

Världens finaste familj. Utan tvekan! Går inte en dag utan att man tänkt på er. Tusen styrkekramar <3

jessica lundberg

20 Jan 2014 17:45

Fina fina ni! Jag önskar det fanns något man kunde gjort för er ♥♥ storkram ♥

Johanna Saukko

20 Jan 2014 17:55

Fina Elina dina ord skär rätt in i hjärtat och berör långt in i benmärgen.
Ni är en otroligt fin familj och jag finner inga ord för orättvisan som finns här i världen. Tillsammans är ni så jävla starka och jag beundrar er alla för det. Tänker på er extra mycket idag och skickar en massa styrkekramar!

Malin

20 Jan 2014 18:06

Lika härligt som livet kan vara, lika hårt och sorgligt kan det va. Tuffa val och beslut. Det är bara det, ibland har man faktiskt nästan inte några val. Ta hand om varandra. Kram 💕

Ulf

20 Jan 2014 18:12

Att se en stark familjemedlem sakta försvinna från världen och dom han älskar, pga sjukdom alldeles för ung måste vara det värsta som finns. Kram på er

Katja

20 Jan 2014 18:26

finns här när livet suger.

Anne-Lie & Bo

20 Jan 2014 18:51

Träffat din pappa & mamma genom Sölvevikens båtklubb.....livet är en gåta som är svår att förstå. STOR kram och kärlek till er !!!!

Mårten

20 Jan 2014 18:51

Tänker på er...

Jessica W

20 Jan 2014 19:18

Älskade Elina! Jag blir så berörd av allt du skriver. Livet kan vara så fruktansvärt orättvist ibland, och jag hoppas det kommer någon ljusglimt i allt det mörka.
Ni har kämpat så hårt och nu behöver ni få återhämta er.
Ni finns i mina tankar. Massa kramar/ Jessica

felicia

20 Jan 2014 19:53

åhh vad sorligt, blir väldigt berörd.
livet är så hemskt ibland :(
önskar dig det bästa du kan få nu.<3

Johanna

20 Jan 2014 20:09

Vilken kämpe du är! ❤️

Harriet

20 Jan 2014 20:10

Tack Elina för allt du skriver som berör oss så mycket och jag beundrar dej och din familj som håller samman när livet känns så hopplöst. Ge mamma en stor kram från anhörigvän

Ante

20 Jan 2014 20:55

Många strykekramar till er!

Annika

20 Jan 2014 21:12

Jag gråter när jag läser det du skrivit......jag känner er inte, men vet vilka du, din mamma o pappa är. Det går inte att förstå det som drabbat er. Fortsätt kämpa. Allt det er pappa gett er, det är det du med sån kärlek förmedlar till oss som får ta del av din berättelse.
Kram

Rita

20 Jan 2014 21:14

Du skriver så otroligt bra Elina, tänker på er alla! <3

sandra

20 Jan 2014 21:23

Sänder en stor kram till er <3

Nattie

20 Jan 2014 21:42

Ni är så starka! Fy fan vad livet är orättvist.. Fy fan! Men ni kommer klara det <3 Kramar!!!!!!!!

Maria E

20 Jan 2014 22:08

Känn ingen skuld Elina, det finns nog inte många på denna jord som skulle gjort i närheten av vad du gör för din pappa. Du är en kämpe utan dess like! Jag beundrar allt du gjort och gör för din pappa, han kan vara stolt! Ta nu hand om varandra <3 varma kramar Maria

Jenna Saukko

20 Jan 2014 22:55

Du skriver så otroligt fint och gripande Elina! Lika tårögd varje gång. Många styrkekramar till dig och familjen!

Leif

20 Jan 2014 23:08

Jag har inga ord som jag kan forma det jag känner för er men mina tankar går till er. <3<3<3<3<3

Lina Svensson

20 Jan 2014 23:08

Du skriver så fint Elina! Tänker på er.

Janina

20 Jan 2014 23:15

Så fruktansvärt sorgligt att läsa,men också så kärleksfullt.. Önskar er alla styrka att finna ro.
Medmänsklig kram till er och hälsa mamma så gott!

Anonym

21 Jan 2014 00:10

jag blir så berörd av det du skriver! Hoppas din far får de bra på nya boendet och ni får lite andrum!

Jas

21 Jan 2014 01:56

❤️🙏

Emmy

21 Jan 2014 05:27

Vilken otrolig styrka & så gripande!
Alla tankar går till er! Många styrkekramar!

Åsa

21 Jan 2014 08:06

Så bra du delar med dig utav era erfarenheter! Önskar er all lycka!

Anonym

21 Jan 2014 08:09

fixa personlig assistent ist för att sätta din/er pappa på ett hem!!

Fnulan

21 Jan 2014 08:43

Vackra ord fulla med kärlek... Din pappa är säkert tacksam.
Jag skulle vilja komma i kontakt med dig. Kan du maila mig är du snäll?
Kram och styrka

Sabina

21 Jan 2014 09:01

Det du skriver berör så mycket! Livet är så orättvist ibland!!

Sandra

21 Jan 2014 09:49

Åh alltså jag blir helt tårfylld, ta hand om er!

anonym

21 Jan 2014 10:24

Ni gör helt rätt som låter andra ta hand om din/er pappa. Jag förstår att det kan kännas som ett svek men efter att ha läst din blogg måste jag skriva att ni har gjort så mycket för din/er pappa, mer än man någonsin kan begära. Det inser nog alla som har kunskap om sjukdomen FLD. Jag tror också att de flesta som i frisk tillstånd skulle få sjukdomen och dess ofta märkliga konsekvenser förklarat för sig hade svarat att det är för mycket för en familj att ta hand om. De personlighets- och beteendemässiga förändringar som följer med sjukdomen är oerhört tålamodskrävande och jag tror inte att den människa ännu är född som klarar av att ha det runt sig under någon längre tid. Ni gör helt rätt. Både ur er pappas och ert perspektiv. Tro mig.

Jennie

21 Jan 2014 11:31

Läser dina fantastiska texter och kan inte annat än beundra er för allt ni går/har gått igenom. Vilka kämpar ni är! Jag kan aldrig veta hur det känns att förlora sin pappa succesivt på det sättet men jag kan relatera till hur det är att ha en anhörig som har en demenssjukdom. Enligt mig är det en av de värsta sjukdomar en människa kan få. Det är som du skriver, det syns inte på utsidan men på insidan är allt upp och ner. Jag hoppas att trots era skuldkänslor som ni känner nu, kan komma vidare och få en bra situation i vardagen. Att ni inom kort får träffa er pappa igen och att det blir lite lättare för varje dag som går. Ingenting kommer någonsin att bli som det en gång varit men bevara de fina minnena och skapa ytterligare nya och fina minnen. Jag önskar er alla det bästa i livet. Stora styrkekramar till er!

Anna Rischel

21 Jan 2014 12:28

Gråter över din pappas öde och över ni måste ta farväl till den han var. Jag jobbade när honom när han stolt berättade han skulle bli pappa, sen kom ni andra två snabbt med och han tog paus på gymet. Sen fick jag uppleva när han kom tillbaka till gymet på våren smal men innan sommaren vara han lika stor som innan, den enda jag känner som tränade hela kroppen varje pass! Han skrattade alltid åt de som finputsade lyfttekniken och sa det bara upp med det, det tar alltid någonstans... I år får jag min guldklocka som er pappa fick i fjor, sist jag mötte honom kom han cyklade över nya bron, jag gick där med min hund och hälsade glatt. Han hälsade men i hans ögon kände han inte igen mig. Tror er pappa är stolt över styrkan ni visar att låta honom komma till tryggare boende, att han älskar er just för ni väljer livet. Kram till er alla

Amanda

21 Jan 2014 13:46

Jag har aldrig hört en så ledsam historia, men som ändå berättas av så starka människor. Jag vet inte vilka ni är, men jag kan säga, att jag beundra er. Starka människor. Jag håller alla tummar och tår från botten av mitt hjärta. Och glöm inte, ni är aldrig ensamma.

Anonym

21 Jan 2014 17:05

Så ung men så klok och insiktsfull ändå. Förstår att ni har det mycket tufft hela familjen men du ska veta att din blogg kan vara ett stöd för andra i liknande situation.

Ingrid Johansson

21 Jan 2014 20:55

Förståt att det var ett svårt beslut att ta men ni hade ju inget val.
Nu hoppas vi bara att pappa trivs på sitt nya boende och att ni får andas ut och tänka på Er själva.
Det är ni verkligen värda!!!!!.
Ni är en underbar familj som håller ihop i vått och torrt men det finns en gräns för vad man orkar med.
Har följt din blogg för att det känns som om jag känner dej genom mormor.
Du är helt otrolig på att skriva och uttrycka dej.
Jag tror det har hjälpt dej mycket att skriva av dej och framför allt för andra som är i samma situation.
Många kramar och ta hand om varandra.

Kram Ingrid

Maria

21 Jan 2014 22:31

Fina fina Elina! Jag blir så otroligt berörd och du skriver på ett sånt sätt att ens eget hjärta vrids runt några varv. Upptäckte inte din blogg förrän nu, men jag kommer att fortsätta läsa den. Fortsätt kämpa på. Ni har varandra och ni verkar vara en supertight familj! Jag vet ju vilka fighters du och din mamma är! 😉
Kram från er combat-instruktör Maria

Ariane

21 Jan 2014 23:13

Hej

Tack för att du delar med dig av dina tankar och er vardag och om din pappas sjukdom. Du skriver så bra och borde verkligen skriva en bok om det här. Fram tills idag visste jag inte heller vad denna sjukdomen innebar eller att den ens fanns. Det är tack vare såna som dig som vi "andra" kan lära oss att förstå att det finns många olika sjukdomar som vi måste lära oss mer om. Jag tackar för att jag fått läsa dina rader och önskar er alla ro i själen. Varma styrkekramar till dig och din familj. Mvh Ariane

Frida Jörnkrans

21 Jan 2014 23:39

<3 All kärlek och omtanke till er alla! Tårarna bara rinner när jag läser dina ord, tycker ni valt och gjort det bästa för er pappa och familjen, även om det krävs en väldig styrka och oegoistiska handlingar för att göra livet till det bästa då det är så kort :-( ta hand om er. Med mycket omtanke /Frida m familj

Marcus Ljunglöf

22 Jan 2014 01:12

Hej!
Ville bara skänka en styrkekram till alla i familjen. Er käre mor har jag arbetat tillsammans med för många år sedan och er far har precis som jag krigat ett x antal ggr på gymmet. Han har alltid varit en stor inspiration för mig med en fruktansvärt vältränad kropp och en humor och en glädje som har gjort gymträningen sååå mkt roligare många ggr om. Ikväll/inatt är första gången jag läst din/er blogg och måste säga att den är fantastisk! Många tårar har det blivit under de 2 timmarna som jag har läst igenom vartenda inlägg...
Mitt i all ledsamhet, uppoffring, sorg och börda finns en sån enormt stark kärlek som NI som FAMILJ förmedlar. Jag kommer nog aldrig riktigt kunna sätta mig in i er situation, men budskapet ni förmedlar igenom ert fantastiska sätt att skriva gör bloggen unik, tänkvärd och helt fantastisk!

Styrka och kärlek!

/Marcus

Johanna

22 Jan 2014 06:20

Skickar massor med kramar och tycker du är fantastisk som delar med dig av dina tankar, erfarenheter och känslor. Precis som du skriver många gånger så finns det sjukdomar som inte syns och som det finns alltför lite kunskap om och du gör en insats genom din blogg att sprida informationen, den är så viktig!!

En stor hyllning till dig och din familj att ni orkat kriga så här länge. Er tur att vila nu och komma tillbaka med nya krafter. Jag är säker på att din pappa kommer att få det bra! Det är nu ni kan hälsa på med påfylld energi istället.

Ännu mer kramar och ta hand om varandra!

Emil

22 Jan 2014 15:33

Fy jag lider med er :,( massor av kramar till hela familjen

Madde

22 Jan 2014 17:14

Ny Blogg! Ta dig en titt :D PoK

NATALIE

22 Jan 2014 18:40

Ta hand om er! kram
http://nataliealexandra.blogg.se/

Anna

22 Jan 2014 20:07

Sänder så mycket kärlek från ett skrynkligt litet hjärta som själv vet hur det känns att förlora sin pappa i ung ålder. Ni tar er igenom detta!

Lite hopp

23 Jan 2014 00:42

Kanske ger denna länken om att man kan få testa medicin mot alzeimers er lite hopp!
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5734205

Lite hopp

23 Jan 2014 00:46

Kanske ger denna länken om att man kan få testa medicin mot alzeimers er lite hopp!
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5734205

Tips om hjälp

23 Jan 2014 02:38

Jag har ersatt min medicin med MSM pulver och mår så bra ingen ledvärk,trötthet osv. Mamma har kol hon tar en tesked om dagen. Innan blev hon andfådd av att gå några meter i somras gick hon flera hundra meter utan att bli andfådd.Prova ge din pappa detta underbara naturmedel som även hjälper mot Alzeimers.
Här kan du se fakta om MSM
http://naturligt.immun.se/#post4
Hoppas verkligen mitt tips hjälper din pappa!

Tips om inköp

23 Jan 2014 02:42

Om du vill prova MSM är detta företag mycket billigare
www.hightechscandinavia.se här handlar vi!
Stort Lycka till!

Utomlands

23 Jan 2014 02:45

Dom har kommit långt utomlands och hittat medicin som botar Alzeimers. Det skall provas nu och man kan få testa! Kommer inte ihåg var jag såg det men googla och jag hoppas du hittar informationen.
Ge inte upp att försöka hitta egna lösningar för de finns

Jonas

23 Jan 2014 13:18

Väldigt fina ord i en hjärtskärande berättelse. Stor kram till er.

/Jonas

Anette Saleskog

24 Jan 2014 22:55

Hej Elina.
Det här är Anette, Simon Saleskogs mamma.
Oj vilken chock jag fick. Visste inget. Jag känner så med er. Jag gråter när jag läser allt det fina och kloka du skriver. Har inga ord för hur ledsen man blir. Vad ni har kämpat. Vad hemskt orättvist livet kan vara.
Hälsa mamma! Jag och vi tänker på er!
Kram Anette

Therese

30 Jan 2014 08:48

Förstår precis hur du känner, eftersom jag själv har suttit i samma sitts med min pappa, han hade också frontalobsdemens. Skulden som finns där att man sviker en av de man älskar mest. Men fick lära mej att det var det bästa för honom och för oss att orka. Precis som du skriver! Bara att kämpa vidare!! De du gör för din pappa är så fint!

Kommentera

Publiceras ej