Hur är det med din Pappa?

Pappa har ingen sjukdomsinsikt och är därför inte medveten om hur han försämras. Pappa har fasta rutiner liksom fasta tider vid promenad, kaffe och middag som gör att hans oro och rastlöshet minskar. Förövrigt gör Pappa det han vill och det hans impulser styr honom till. Han vilar, plockar sopor och hjälper till med disk. Det finns alltid personal som dygnet runt hjälper och stöttar Pappa för att han ska ha det så han kan.

Vilka hälsar på honom på fyrklövern?

Vi är några anhöriga som varit och hälsat på Pappa några gånger. Några anhöriga lyser fortfarande med sin frånvaro. Anledningen kan vara att det är för tufft, jobbigt och ledsamt. Vi alla klarar olika mycket påfrestning, därför är det oerhört viktigt att inte döma någon utifrån om man hälsar på eller inte. Dock är mitt resonemang att det bara är att genomlida träffarna, för att i framtiden inte ha skuldkänslor över att inte ha hälsat på.

Vad klarar din Pappa av att säga, liksom ord och meningar?

Pappa har sedan tidigt i sin sjukdom fått ett utarmat språk. Det blev kort och oerhört begränsat. Numera säger Pappa endast ”Estie”. Han kan vid enstaka tillfälle säga korta andra ord. Eller härmar han det ord han precis hörde. Alltså finns det ingen möjlighet till att hålla en konversation med Pappa.

Kommer han ihåg dig?

Pappa har i hela sin sjukdom aldrig haft problem med minnet. Pappa har det fortfarande inte. När han ser mig känner han igen mig. Dock tänker jag att hans hjärnceller är så sköra att det kan vara svårt för honom att först se mig, förstå att det är jag för att sedan säga mitt namn. Det krävs otroligt mycket av en hjärna och dess process. Är då hjärnan skör är det ännu svårare.

Hur mycket försämras Pappa?

Jag vet inte. Mamma vet inte. Läkaren vet inte. Inte heller forskning. Vem är det då som vet? Jo, tiden vet hur Pappa försämras. Vi kan endast titta tillbaka, vad har hänt det senaste året eller halvåret? Vilket har försämrats sedan dess? Utifrån det kan vi då se att så mycket Pappa försämrats året som gått, så mycket kommer han att försämras det kommande året. Pappas sjukdom går alltid lika fort liksom det finns inga skov eller perioder där sjukdomen stannar upp.  

Vill han fortfarande åka hem?

När jag är och hälsar på kan jag säga hejdå till Pappa utan att vill följa med mig hem. Jag vet att Pappa börjat packa till en början när andra anhöriga varit och hälsat på. Dock har personalen avlett honom så att även dom kunnat säga hejdå. Mamma däremot kan inte säga hejdå. Pappa gör allt för att smita ut genom dörren eller hoppa ut ur fönstret för att följa med henne hem. Min tanke är att Pappa kopplar mamma med hem. Jag har ett eget boende och mitt hem är inte samma som Pappas. Därför kanske han inte tänker så när jag hälsar på.

Hur länge kommer han att leva?

Jag har läst att en person med frontallobsdemens oftast lever ungefär 4-7 år. Dock kan man frågeställa om det är år efter diagnosen eller det är år efter de första symtomen. Jag har ingen som helst uppskattning kring Pappas sista levnadstid. Därför är det extra viktigt att verkligen hälsa på Pappa, skratta och ta till vara på sista tiden. 

3 kommentarer

Sara m

16 Jun 2014 19:06

♥♡♥

En främling

17 Jun 2014 20:27

pia o peter

18 Jun 2014 18:46

ni ska veta att vi tänker på er o jan skickar kort till han ofta vet inte om han läser dom men känner att vi vill göra det o jag hoppas vi med kan hälsa på han. o tack för allt fint du skriver på bloggen du är så bra på det .kram till er.

Kommentera

Publiceras ej