Jag har tänkt berätta lite kring varför det bara var jag, mamma och Olof som valde att åka och träffa Pappa. Min anledning till att åka och hälsa på var att jag var övertygad om att Pappa behövde träffa mig, han längtade efter mig och tyckte att det skulle vara roligt att se mig. Det visste jag. Jag hade själv inget behov av att träffa och se Pappa då det är betydligt enklare att bevara Pappa frisk i mitt huvud och liksom leva i en förnekelse. Det gör inte så ont.

Min brödar gjorde valet att inte följa med då de tycker att det är oerhört jobbigt. Och det är inget fel med det. Samtidigt som det inte finns något rätt med att faktiskt hälsa på. Vi alla måste tänka på oss själva, vad orkar vi med och vad orkar vi inte? Väga för- och nackdelar. Det är ingen som ska eller har rätt till att döma någon utan det är ett helt individuellt ställningstagande.

Under träffen hos Pappa, när vi skulle äta stod Pappa upp och åt. Mamma bad honom att sätta sig ner, då satte han sig. Liksom på kanten att han strax skulle trilla ner och sätta sig på golvet. Mamma bad då honom att sätta sig riktigt. Jag tittade då på mamma så att hon förstod att hon skulle vara tyst. Min tanke var då, för vilken skull ska Pappa sitta och äta? För vilken skull ska han sitta riktigt på stolen? Det finns bara för en skull, och det är vår egen. Att allt ska se så normalt ut som möjligt.

Nu i efterhand har jag reflekterat kring träffen med Pappa. För vilken skull hälsade vi på? För min, för din eller för skams skull? Jag visste att Pappa ville träffa mig, för att han behövde mig och skulle bli glad av att se mig. Numera vet jag och har ett svar. Han behöver inte mig längre. Vi åkte och hälsade på endast för vår egen skull. Pappa har inget behov av att träffa oss längre. Jag är mållös. Maktlös.

7 kommentarer

Katja

31 Mar 2014 16:21

Med dessa orden har du konstaterat vad din pappa behöver och inte behöver.

MEN vad behöver DU?
Det är helt ok att var ego, det är ok att hälsa på pappa om det är du känner att du behöver göra.

För du är står ändå med insikten att pappa inte är pappa mer utan det tomma skalet av den som en gång var din pappa. Men behöver du träffa honom så kan jag inte tycka att det är fel, det är inte alltid fel att vara EGO.

KRAM

Katja

31 Mar 2014 16:21

Med dessa orden har du konstaterat vad din pappa behöver och inte behöver.

MEN vad behöver DU?
Det är helt ok att var ego, det är ok att hälsa på pappa om det är du känner att du behöver göra.

För du är står ändå med insikten att pappa inte är pappa mer utan det tomma skalet av den som en gång var din pappa. Men behöver du träffa honom så kan jag inte tycka att det är fel, det är inte alltid fel att vara EGO.

KRAM

Susanne I

31 Mar 2014 18:24

Hej !
Har följt din blogg ett tag , men aldrig kommenterat .
Hoppas verkligen ni inte påverkas av andra utan som du skrev tar olika beslut i fråga om att träffa er pappa . Det finns inget rätt eller fel bara man lyssnar till sig själv , vad man klara av . En kram till er

Sara m

31 Mar 2014 18:54

Jävla skitsjukdomar det finns :-( kramar

En främling

31 Mar 2014 19:24

Tänker på er ♥

Anna-Livet på Liden

02 Apr 2014 08:46

Hittade hit via blogg.se. Din text fångade min blick och efter att jag kommit hit och läst har jag haft svårt att sluta. Din historia är rörande och berör på djupet. Läser och blir alldeles tårögd. Vilken styrka och vilket engagemang ni alla har.
Kram till dig!

Dotter

02 Apr 2014 12:32

Hej! Har följt din blogg lite grann ett tag, för jag känner med dig och dina känslor. Jag har också en förälder med frontallobsdemens, vilket gjort att mina tankar om livet förändrats en hel del...

Vill bara att du ska veta att du gör ett stort jobb som skriver i denna blogg. Att beskriva vardagens bekymmer är verkligen inte lätt. Man brottas med nya tankar hela tiden, och är samtidigt rädd för att släppa taget om sin anhöriga.

Mina syskon och jag har nu lärt oss att vi hälsar på vår mor när vi orkar. Många gånger har vi bara orkat vara hos henne 20 minuter, pga att det är så påfrestande att umgås med henne då hon är arg och ledsen. Under tidens gång måste man se till sina egna känslor. Orkar jag eller orkar jag inte hälsa på idag? Ibland känns det som att dom som inte varit med om detta har samma åsikter, därför har jag varit öppen med både mina känslor och även berättat för alla om hur min mor mår.

Ni har säkert tagit det bästa beslutet för er pappa/man! Sköt om er själva, livet kommer inte tillbaka!

Kommentera

Publiceras ej