Efter vårdcentralens dåliga bemötande och resurser bestämde jag mig för att byta till valjehälsan. Jag gjorde det och ringde dit för att boka in möta med en kurator och läkare. Kvinnan i växeln frågade varför jag ville prata med en läkare. Jag berättade då varför och får till svar "Varför ska du träffa en läkare, du är inte sjuk?". Jag svarar snabbt "Nej, jag är inte sjuk i demens, tack och lov". Samtidigt blir man så förvånad över påståendet att jag blir tom. Jag får min tid och lägger snabbt på. Direkt blir jag ledsen och tänker på hur jag istället skulle sagt, men det var lite sent då.. Kvinnan i växeln sa även att kuratorn själv ringer upp sina patienter för att boka tid, bra tänkte jag och la på. Idag är det en vecka sedan jag bad om stöd och ännu lyser kuratorn med sin frånvaro. 
 
Under hela Pappas sjukdomstid har vi blivit oerhört bra bemötta. Jag har aldrig upplevt något så svårt som nu. Nu ska jag diskutera, argumentera för min rätt till hjälp. Men jag tror att minnesenheten i Karlskrona ligger bakom en del av all den stöd och hjälp vi fick.
 
Nej, mina vänner, se till att håll er friska, för att bli sjuk eller behöva stöd och hjälp finns det varken tid eller pengar till, framförallt ett bristande bemötande som gör att det känns dåligt och otryggt att be om hjälp. Den hjälp jag har rätt till. Är man sjuk gäller det att på egen hand bli frisk.
Tummen ner till de två vårdcentraler som finns i Sölvesborgs kommun!
 
 

5 kommentarer

Ida

25 Nov 2014 06:22

Ring ungdomsmottagningen! Jag har fått en kbt genom dem och blev jätte bra bemött. Egentligen dåligt att man ska behöva gå genom UM för hjälp men de vill i alla fall hjälpa! Hoppas det löser sig! Kram

Sara m

25 Nov 2014 07:34

Denna frustration för dig, jag blir så "upprörd" vad är problemet??? Vad är det dom inte förstår??? Har själv haft problem med båda dessa vårdcentraler! Många kramar till dig!!

Ingrid Johansson

25 Nov 2014 08:37

Detta är ju inte klokt!!!!
Att bemöta människor som mår dåligt på detta sättet!!!!
Verkligen människor på fel plats!!!
Vad är det som händer inom vården?
Är det stressen som gör att det blir helt galet?
Hoppas det blir bra för dej när du väl får träffa kuratorn!
Kram Ingrid

Annika

25 Nov 2014 14:11

Absolut inte ok,
Tycker att ansvariga borde ställas till svars för hur ärenden av denna sort hanteras.
Håller med Ingrid, man undrar vad som händer inom vården......
Kämpa på

Kristina

04 Dec 2014 23:21

Hej Elina! Det är bra att du kämpar på ! Både för din, din familjs och alla andras skull.
Problemet är nog att många inte har en inblick i hur det är att ha en demenssjuk anhörig. Tankelösa kommentarer fälls, och gör en ledsen själ ännu ledsnare, när kanske bara en värmande hand skulle hjälpa.
Mina erfarenheter är tyvärr lika dåliga som dina. Vår familj har aldrig överhuvudtaget fått någon hjälp alls.
Vi har fått läsa böcker och internet för att förstå oss på denna fruktade sjukdom.
Hoppas du inte ger upp nu, för livet är trots allt värt att leva för!
Många kramar

Kommentera

Publiceras ej